25 apr 2017, 12:00

Narrowcasting als communicatie-instrument bij multinational Jacobs

Den Haag mag zich verblijden met de komst van wederom een grote multinational. De in de VS beursgenoteerde internationale technische dienstverlener Jacobs verhuisde begin dit jaar vanuit Leiden naar het Beatrixkwartier in Den Haag. Er werken wereldwijd maar liefst 54.000 mensen bij Jacobs en het nieuwe kantoor in Den Haag biedt werk aan ongeveer 1.000 mensen. 

Het bedrijf heeft elf schermen geïnstalleerd in het nieuwe gebouw. Drie in de receptieruimte, om bezoekers welkom te heten, te informeren over veiligheidsprocedures en om andere relevante informatie te delen. Daarnaast hangt op elke etage een scherm in de gezamenlijke ontmoetingsruimte. Hierop wordt bedrijfsnieuws gedeeld met medewerkers.

 

“Jacobs koos Gauddi voornamelijk vanwege de cloud-gebaseerde en gebruikersvriendelijke software.”

Jacobs koos narrowcasting als nieuw communicatie-instrument met het doel de interne communicatie van de Nederlandse organisatie te verbeteren. Het nieuwe TV-kanaal heeft de lokale nieuwsbrief vervangen en het aantal intern verstuurde e-mails aan groepen medewerkers gereduceerd. In plaats daarvan worden nieuws en algemene informatie nu via de schermen gedeeld op een aantrekkelijke, dynamische en flexibele  manier.

Jacobs koos Gauddi voornamelijk vanwege de cloud-gebaseerde en gebruikersvriendelijke software. Omdat het eenvoudig is om gebruikers toe te voegen en gebruikersrechten te beheren besloot het bedrijf een aantal medewerkers op diverse afdelingen op te leiden om zelf content voor de schermen te creëren. Zo communiceren project teams en afdelingen nu zelf over hun laatste nieuws en successen, terwijl het communicatieteam de laatste controle doet en publiceert. Uit een recente survey onder medewerkers van het kantoor bleek dat 80% van de van de respondenten vindt dat de interne communicatie hiermee is verbeterd. Het bedrijf bekijkt momenteel de mogelijkheid om uit te breiden naar andere kantoren.